Artikel

Tavleservice hos DISA


DISA i Taastrup har valgt ELCON som samarbejdspartner til tavleservice på sine testtavler. På den måde får virksomheden nemlig indblik i kritiske komponenter i god tid samt øger driftssikkerheden.

På forkant med vedligehold

På forkant med vedligehold

Overbelastede komponenter, løse forbindelser eller fejl i kritiske komponenter kan føre til tavlenedbrud eller brand i tavlen.
ELCON har for nyligt udført tavleservice hos produktionsvirksomheden DISA, som producerer støberiudstyr.

Testtavlerne, som bruges til at teste og kontrollere spænding ved de nye produktionsmaskiner er blevet efterset, og formålet er at undgå nedetid i produktionen. Leon Sørensen, Maintenance Manager, DISA, fortæller: ”Vi har valgt at få testtavlerne efterset for at sikre forebyggende vedligehold og undgå evt. driftsstop.”

Med tavleservice bliver tavlen støvsuget, bolte bliver efterspændt med moment, og komponenter kontrolleres for løse ledninger. Det forebygger varmeudledning, som er ødelæggende for tavlen.

"Tavlen er hjertet i maskinrummet, og det er ofte overset, at det kan have stor gavnlig effekt at servicere og vedligeholde tavlen regelmæssigt.”
Jakob Møller Jakobsen funktionschef i Automation, ELCON
Data skaber det rette grundlag

Tavlen er ofte overset

Spørger man Thomas Bitsch Pedersen, funktionschef i Automation hos ELCON, hvorfor netop tavleservice kan være en fordel for virksomhederne, lyder svaret: ”Tavlen er hjertet i maskinrummet, og det er ofte overset, at det kan have stor gavnlig effekt at servicere og vedligeholde tavlen regelmæssigt. Med tavleservice kan virksomheden sikre, at tavlen har en længere levetid, og man kan undgå utilsigtede driftsstop. I en tid, hvor komponenter kan være svære at fremskaffe, kan virksomheden med tavleservice også være på forkant, så man ikke er nødsaget til at lukke produktionen.”

Intervallet for tavleservice er typisk 1-3 år, og både nyere og ældre tavler kan med fordel efterses.

Data skaber det rette grundlag

Eftersyn tilrettelagt efter produktionen

For at DISA fik det bedst mulige udbytte af eftersynet, er tavlerne efterset i spændingsløs tilstand. Eftersynet er planlagt med DISA og tilrettelagt efter produktionen.


Leon Sørensen fortæller: ”Det har fungeret godt, og ELCON har været meget fleksible, så det ikke er gået ud over produktionen.”

I DISAs tilfælde kunne ELCONs medarbejdere konkludere, at tavlerne var i god stand og ikke har behov for yderligere frem mod næste eftersyn.

Download vores DISA case

Du kan læse om vores case og downloade den - klik på casen nedenfor.

Snakker I Telefon

Skal vi tage en snak om dine behov?

Vores reception kan viderestille dig til den rette person. Ring til os på 7266 7000 eller skriv til elcon@elcon.dk.